Itix
aandacht voor Google Ad Grants

Google Grants voor non-profitorganisaties

Google Grants, ook wel Google Ad Grants genoemd, biedt non-profitorganisaties maar liefst $10.000 per maand om via Google Ads campagnes te draaien. Dat houdt in dat goede doelen, musea, theaters en andere culturele instellingen gratis advertentiebudget krijgen om een groter bereik te creëren. Uiteraard zitten hier wel een aantal (strenge) spelregels aan verbonden. Niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor $10.000 aan gratis advertentiebudget.

Spelregels voor Google Grants

Het programma is toegankelijk voor organisaties die deelnemen aan Google voor Non-profitorganisaties en voldoen aan de deelnamevereisten en het programmabeleid van Google Grants. Google in Nederland heeft een aantal voorwaarden voor deelname aan het programma. Organisaties moeten zijn gevestigd in Nederland en dienen in het bezit te zijn van een CBF-Keurmerk of een CBF Verklaring van geen bezwaar. Daarnaast kun je ook in aanmerking komen wanneer je door de Belastingdienst bent erkent als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Een organisatie moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

 

  • Organisatie moet gevestigd zijn in Nederland
  • Organisatie moet een stichting, vereniging of kerkelijke organisatie zijn
  • Organisatie moet een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) of Sociaal Belang Behartigende Instelling (SBBI) zijn

Voorwaarden voor adverteren

Na goedkeuring van de aanvraag door Google mag het advertentietegoed worden ingezet met een aantal voorwaarden:

 

  • Maximaal twee dollar per click tenzij gebruik wordt gemaakt van Conversies Maximaliseren, Doel-CPA of Doel-ROAS (overige strategieën zijn niet toegestaan)
  • De Click Through Rate (CTR) moet gemiddeld > 5% zijn
  • Elke campagne moet uit minimaal twee advertentiegroepen bestaan met minimaal twee advertenties per advertentiegroep
  • Single keywords zijn niet toegestaan (op een aantal uitzonderingen na)
  • De kwaliteitsscore van ieder zoekwoord moet minimaal 3 zijn
  • Geotargeting is verplicht
  • Niet-grants adverteerders hebben altijd voorrang in de Google Ads veiling
  • Uitsluitend de mogelijkheid om in het zoeknetwerk te adverteren.
  • Standaard $10.000 aan advertentietegoed per maand

Budget moet volledig worden gespendeerd

Om aan bovenstaande voorwaarden te voldoen is het belangrijk dat je aandacht besteed aan de opzet van je Google Ads campagnes. Een gemiddelde Click Through Rate van 5% en een kwaliteitsscore van minimaal 3 behaal je namelijk niet zomaar. Vooral met een budget van $10.000, dat volledig uitgegeven dient te worden, is het goed om professioneel aan de slag te gaan met de campagne in Google Ads. Het advertentiebudget dwingt je namelijk om creatief en regelmatig campagnes te analyseren en te optimaliseren.

Hoge concurrentie door andere Google Grants gebruikers

In Nederland zijn er honderden organisaties die gebruik maken van Google Grants. Aangezien deze veelal in dezelfde vijver vissen is de concurrentie op Google groot. Veel belangrijke zoekwoorden vereisen het maximale bod van 2 dollar en de campagnes van Google Grants gebruikers krijgen geen voorrang op andere adverteerders. Vaak gebruiken Google Grants gebruikers naast het Google Grants account ook nog een ander account.

Hulp bij Google Grants door Itix

Wil je graag een aanvraag doen voor een Google Grants account? Of heb je een Google Grants account en wil je er professioneel mee aan de slag? Daar helpen onze online marketing specialisten je graag bij. Neem contact op over de mogelijkheden en dan gaan we samen aan de slag met het Google Grants account.